Aeroklub Lubelski - O aeroklubie | Historia
 

Aeroklub Lubelski w Radawcu

Historia

Kurier Lubelski 1911 rokPierwsze aeroplany nad Lublinem pojawiły się już po 8 latach od startu pierwszego samolotu na świecie. W 1911 roku Lublinianie na własne oczy zobaczyli samoloty, które wylądowały na placu Wyścigowym (obecnie dzielnica Dziesiąta). Ale na to, żeby w Lublinie powołać aeroklub, trzeba było jeszcze trochę poczekać. Na pomysł stworzenia aeroklubu wpadli w połowie lat 20. pracownicy mieszczącej się na Bronowicach Zakładów Mechanicznych Emil Plage i Teofil Laśkiewicz w Lublinie.

W dniu 15 sierpnia 1927 roku grupka pracowników fabryki powołała Koło Miłośników Lotnictwa. Wśród założycieli Koła były znane postacie, m.in. Antoni Mroczkowski, as myśliwski z I wojny światowej i Jerzy Dąbrowski - późniejszy konstruktor samolotu PZL P-37 "Łoś".

lklPoczątki nie były oczywiście łatwe. Klubowiczom najbardziej doskwierał brak sprzętu. Dzięki wysokim składkom, a także pomocy fabryki i innych instytucji, udało im się zbudować pierwszy samolot. Nazwano go od pierwszych nazwisk konstruktorów - Dąbrowski, Uszacki - DUS-3. Oblot maszyny odbył się w październiku 1928 roku. Samolot chyba się udał, bo już podczas pierwszego lotu pilot - kpt. Antoni Mroczkowski wykręcił nim pętlę.

W dniu 13 kwietnia 1929 r. Koło zostało przekształcone w Lubelski Klub Lotniczy (LKL) z dwoma sekcjami: kontrukcyjną i lotniczo-treningową. Pierwsze lotnisko Klubu znajdowało się niemal w centrum Lublina - tam, gdzie jest obecnie osiedle Bronowice (jedna z ulic w osiedlu Bronowice, nosi obecnie imię Plagego i Laśkiewicza).

Przedwojenny Lubelski Klub Lotniczy prowadził swą działalność w wielu sekcjach zainteresowań, w tym sekcji modelarskiej, lotniczo-treningowej, szybowcowej i spadochronowej (wieża do skoków mieściła się na skrzyżowaniu obecnej ulicy Spadochroniarzy i al. Racławickich!). Lubelscy piloci z sukcesami szkolili się i startowali w zawodach. W 1931 roku aeroklub zorganizował pierwsze na świecie zimowe zawody lotnicze, które odbywają się do dzisiaj. Aeroklubowi lotnicy znani byli w kraju i za granicą. Do nich zaliczają się:

  • Wojciech Kołaczkowski, w Lubelskim Klubie Lotniczym zdobył "ostrogi" pilota sportowego, wybitny pilot myśliwski II Wojny Światowej, jeden z dowódców legendarnego Dywizjonu 303, I i II Polskiego Skrzydła Myśliwskiego,
  • inż. Jerzy Rudlicki, znany konstruktor samolotów wojskowych "Lublin" - produkowanych w naszym mieście,
  • Wacław Makowski, dyrektor Polskich Linii Lotniczych "LOT"
  • oraz Paweł Zołotow, zasłużony instruktor, jeden z pierwszych polskich pilotów samolotowych, barwnej postaci lotnictwa okresu międzywojennego.

Działalność Aeroklubu doprowadziła do wyszkolenia sporej grupy pilotów wysokiej klasy. Walczyli Oni w dywizjonach bombowych i myśliwskich na wszystkich frontach II wojny światowej.

Po upadku fabryki samolotów Plage i Laśkiewicz - w 1938 roku aeroklub przeniósł się z Bronowic do Świdnika, ale działalność szkoleniową wkrótce przerwała wojna.

Po II wojnie działalność aeroklubu reaktywowano w sierpniu 1946 r. na lotnisku w Świdniku k/Lublina. Głównym wyposażeniem aeroklubu były wtedy Po-2 - "latające maszyny do szycia", czyli popularne kukuryźniki.

Witold WawrzykW 1952 roku, po tym jak zapadła decyzja o uruchomieniu w Świdniku produkcji śmigłowców, aeroklub musiał poszukać sobie innego miejsca. W 1953 roku Aeroklub Lubelski został przeniesiony na zachód od Lublina do miejscowości Radawiec, gdzie funkcjonuje do dzisiaj.

Aeroklub lokuciewskiz powodzeniem prowadził działalność w sekcjach: modelarskiej, spadochronowej, szybowcowej i samolotowej. W latach pięćdziesiątych instruktorem samolotowym klubu był ostatni dowódca Dywizjonu 303 Witold Łokuciewski.

Pelagia MajewskaPiloci wyszkoleni w klubie byli mistrzami Polski i nie raz ustanawiali rekordy. Tu zaczęła latać najwybitniejsza polska pilotka szybowcowa, siedemnastokrotna rekordzistka świata Pelagia Majewska. Pierwsze kroki w Aeroklubie Lubelskim stawiał również komedant Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie gen.bryg.pil.dr Ryszard Olszewski oraz były szef sztabu Wojsk Lotniczych gen. dyw. pil. Henryk Pietrzak.

Ciekawostką jest, że w czasie stanu wojennego lotniska w Radawcu i Świdniku zostały przygotowane do przyjmowania samolotów radzieckich, które mogłyby lądować w odstępach pięciominutowych. W lesie koło Radawca stacjonowała przez pewien czas grupa specjalistów od nawigacji, która w momencie inwazji miała zająć się obsługą lotnisk.

Dzisiaj, wychowankowie Aeroklubu Lubelskiego reprezentują wszystkie rodzaje lotnictwa. Latają w PLL "LOT", w lotnictwie wojskowym, sanitarnym i rolniczym. Ciągłość tradycji lotniczych utrzymuje młode pokolenie lubelskich lotników: Andrzej Figiel czterokrotny Mistrz Polski juniorów w lataniu rajdowo- nawigacyjnym, Sławomir Własiuk reprezentant Polski, członek zwycięskiej załogi w latach 96’ zawodów przedolimpijskich w Turcji. Do nich dołączył Remigiusz Gwiazda, zdobywając w 1996 roku roku tytuł V-ce Mistrza Polski juniorów w szybownictwie w klasie klubowej.


Ostatnia aktualizacja: 13 luty 2008 r.


Sprawdź też nasze Archiwum www!


Uwagi, sugestie lub dodatkowe materiały dotyczące historii Aeroklubu Lubelskiego proszę kierować do administratora strony pod e-mail: webmaster@aeroklub.lublin.pl

Sprawy aeroklubowe13.04.2017
Wspomnienie o Zdzisławie Góreckim

Sprawy aeroklubowe7.04.2017
Akcja Lisy - Potrzebni operatorzy

Sprawy aeroklubowe28.03.2017
Wymiana badań - Komunikat ULC


 
    
Copyright © 1927-2014 Aeroklub Lubelski. Reklama na www . Polityka Prywatności
J.Woźniacki - code | S.Kozik - grafika